نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1419
-
الف
+

پیشگامان ادبیات داستانی افغانستان «شهزاد و سیمرغ» را داوری می کنند

نخستین « جشنواره ادبی شهرزاد و سیمرغ» مخصوص کودکان و نوجوانان داستان‎نویس افغانستان، برگزار می‎شود.

به گزارش آی فیلم2، «شهرزاد و سیمرغ»، جشنواره ادبی برای کودکان و نوجوانان افغانستان است که کانون ادبی کلمه، برگزار می‎کند و نخستین دوره‎ اش را به داستان، اختصاص داده است.

این دوره از جشنواره با شعار «قصه‎های رنگی بگو» داستان‎ های کودکان و نوجوانان داستان‎نویس افغانستان را در 3 گروه سنی ۷ تا ۱۱ سال، ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۶ تا ۱۸ سال دریافت و برگزیده گان را به جامعه‎ ادبی و فرهنگی افغانستان معرفی می‎کند.

شبکه آی فیلم 2 به بهانه برگزاری این جشنواره ادبی سراغ «شوکت علی محمد شاری» دبیر انجمن ادبی کلمه رفته و با وی به گفت و گو پرداخته که در ادامه می خوانید:

آی فیلم2: لطفاً درباره روند کلی این جشنواره ادبی توضیحاتی ارایه کنید؟

شوکت علی محمدی شاری: ادبیات کودک و نوجوان، به دلیل ویژگی‌ های خاص خود، دشوار بوده و مغفول واقع شده است. در ادبیات افغانستان، به ادبیات کودک و نوجوان توجه نشده یا کم‌تر توجه شده است. کانون ادبی کلمه با احساس ضرورت پرداخت به ادبیات کودک و هم‌چنین پرورش کودکان و نوجوانان داستان‌نویس و شاعر، که بتوانند جهان درون کودک و نوجوان را روایت کنند، دوره‌های آموزشی «شهرزادان» کوچک را برای گروه سنی کودک و نوجوان آغاز کرد که تا کنون چند دوره برگزار شده است.

کانون ادبی- فرهنگی کلمه، جهت همگانی کردن توجه به ادبیات کودک و نوجوان، جشنواره شهرزاد و سیمرغ را برنامه‌ریزی کرده که کودکان و نوجوانان افغانستانی از سراسر جهان می‌توانند اشتراک کنند. جشنواره سیمرغ و شهرزاد، امسال به داستان اختصاص یافته و سال بعد به شعر کودک و نوجوان اختصاص خواهد یافت.

آی فیلم 2 : مهلت ارسال آثار تا چه زمانی است؟

شوکت علی محمدی شاری: فراخوان جشنواره سیمرغ و شهرزاد، 15 قوس/ بهمن منتشر شده و تا 15 حوت/اسفند ماه فرصت وجود دارد. این دوره از فستیوال ادبی با شعار «قصههای رنگی بگو» داستانهای کودکان و نوجوانان داستاننویس افغانستان را در 3 گروه سنی ۷ تا ۱۱ سال، ۱۲ تا ۱۵ سال و ۱۶ تا ۱۸ سال دریافت و برگزیده گان را به جامعه ادبی و فرهنگی افغانستان معرفی میکند. نویسنده گان میتوانند داستانهای خود را به آدرس زیر بفرستند: shahrzad.simorgh@gmail.com

آی فیلم2: هدف شما از برگزاری جشنواره هایی از این قبیل چی هست؟

شوکت علی محمدی شاری: هدف از برگزاری جشنواره سیمرغ و شهرزاد، توجه جامعه ادبی کشور به این حوزه است و پرورش توان ادبی و خلاقیت این 2 گروه که بتوانند جهان درون کودک و نوجوان را خلاقانه روایت کنند و پرچم‌دار آیندۀ ادبیات کشور و زبان فارسی باشند.

آی فیلم 2:  فکر می کنید کودکان و نوجوانان افغانستان تا چه میزان از این فستیوال استقبال خواهند کرد؟

شوکت علی محمدی شاری: ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم بستری برای رشد ادبی کوکان و نوجوانان فراهم کنیم. با مدارس و نهادهایی که در مورد ادبیات کودکان و نوجوانان فعالیت دارند، هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم و بسترسازی می‌کنیم. دو نشریه خوب کودک و نوجوان «کودکان آفتاب» از خانه کودک و نشریۀ «باغ» با ما در این جشنواره همکاری می‌کنند.

آی فیلم2: در مورد انتخاب نام این جشنواره ادبی توضیحاتی ارائه بدهید:

شوکت علی محمدی شاری: نام جشنواره از دو بخش «سیمرغ» و «شهرزاد» ترکیب شده که نماد پیشینۀ ادبیات فاخر ما در شعر و داستان است، تا یادگیری فنون شعر و داستان ما را از سنت‌های ادبی غافل نکند. تلفیق هنر فرامدرن و سنت‌های ادبی می‌تواند به کشف خود امروز ما منجر شود.

آی فیلم2: هیات داوری این فستیوال چه کسانی هستند؟اگر امکانش هست کمی دراین خصوص بگید و بگویید آثار، با توجه به چه معيارهايي داوري مي شوند؟

شوکت علی محمدی شاری: هیات داوران از پیشگامان ادبیات داستانی افغانستانی خواهد بود. داوری براساس معیارهای علمی- هنری ویژۀ داستان کودک و نوجوان انجام خواهد شد. هیات داوران، پس از پایان مهلت فراخوان اعلام خواهد.

آی فیلم 2: آیا داستانها باید به زبان معیار باشد یا با گویش محلی هم میتواند باشد؟

شوکت علی محمدی شاری: در داوری داستان‌های ارسالی تمرکز اصلی روی فنون داستان‌نویسی است و موضوع و رویکرد محتوایی خاصی وجود ندارد تا کودکان و نوجوانان عزیز امکان بروز خلاقیت بیشتری داشته باشند. گویش و لهجه‌های محلی زبان فارسی مانعی وجود ندارد.

آی فیلم2: در پایان اگر حرف هست بفرمایید:

شوکت علی شاری: در پایان سپاس‌گزارم که دغدغه‌ی فرهنگی دارید و ما را در انتشار فراخوان یاری می‌کنید.

ن ذ/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر